זה לא רק נטולי הדגנים!  עדכון לגבי דלקת ניוונית של שריר הלב שמקורה בתזונה לקויה

ייתכן וקראתם את מאמרי שפורסם בז'ורנל של איגוד הרופאים הוטרינרים האמריקאי, מאחר שהוא צבר מעל 180 אלף צפיות כבר בשבוע הראשון לפרסומו והוא ממשיך להכות גלים עם מעל 2000 צפיות ביום. וכן, שמחתי לגלות כי אנשים מתעניינים בנושא החשוב הזה ופועלים להבינו טוב יותר

עם זאת, מצאתי נוכחות אדירה של בלבול ודיס-אינפורמציה בחודשים האחרונים, החל מאנשים שספקו באמיתותו של העניין וכלה באנשים שכלל לא שמעו עליו או שטעו לחשוב שמדובר רק בדיאטות נטולות-דגנים או בעניין של טיאורין

כתוצאה ממבוכת האזרחים בכל הנוגע לנושא, החלטנו, חבריי הקרדיולוגים ואני, לחבר מאמר שמספק סיכום של ההבנות האחרונות שהגענו אליהן במחקרנו בנושא הדלקת הניוונית של שריר הלב שמקורה בתזונה לקויה- איך לאבחן אותה ופרוטוקול לטיפול מומלץ לשימוש הוטרינרים כאשר הם נתקלים במחלה

על מנת להבטיח כי המידע יגיע לתפוצה רחבה ככל הניתן וכמובן, להפיג את חוסר הבהירות, קיוויתי לשפוך קצת אור על חלק מהנושאים שמצאתי שהיו מקור לבלבול ותפיסות מוטעות

הבעיה היא לא רק במזון נטול הדגנים! נראה כי העניין אינו בלעדי לדיאטות נטולות הדגנים. אני קוראת לדיאטות הנוספות בהן אני חושדת- באנ"ד= דיאטות חברות בוטיק, בעלות מרכיבים אקזוטיים או, כאמור, נטולות דגנים. הקשר שמסתמן בין כל דיאטות הבאנ"ד והדלקת הניוונית של שריר הלב יכול להיות כתוצאה מנוכחותם של תחליפי הדגנים כדוגמת עדשים וחומוס, ויכול להיות גם במרכיבים נפוצים בדיאטות מסוג זה כמו מקורות בשר אקזוטיים, ירקות אקזוטיים וגם פירות. בנוסף לכך, לא לכל יצרני מזונות הכלבים יש את אותה מומחיות ובקרת איכות מספקת, מה שעלול לגרום לבעיות פוטנציאליות עם מרכיבים מסוימים

בנוסף, לרוב הכלבים המאובחנים עם הדלקת הניוונית אין רמות נמוכות של טאורין! לעיתים, הבעלים ממשיכים בדיאטות הבאנ"ד הלקויות ומשלבים תוספי תזונה של טאורין במחשבה שזה מה שיקטין את הסיכויים לפתח מחלת לב. בבית החולים שלנו, מדדנו רמות טאורין בכל הכלבים שאובחנו עם הדלקת הניוונית אך מעל ל-90% ממטופלינו הציגו רמות טאורין נורמליות (ורובם גם ניזונים מסוגים שונים של דיאטות הבאנ"ד). ואכן, מצבם של חלק מהכלבים המאובחנים בדלקת הניוונית של שריר הלב ובעלי רמות טאורין נורמליות, השתפר כאשר תזונתם הוחלפה. זה כמובן מצביע על מרכיב אחר המשחק תפקיד בהתפתחות המחלה- או חסך במרכיב חיוני בתזונת הכלב או מרכיב רעיל שקיים בדיאטות הבאנ"ד. אם כך, לא סביר שמתן תוספי טאורין ימנע את התפתחות הדלקת הניוונית אלא אם לכלבכם יש מחסור בטאורין. בהינתן היעדר בקרת האיכות של תוספי התזונה, אתם למעשה יכולים לסכן את כלבכם כאשר אתם נותנים לו תוסף תזונה שלא לצורך

כל זאת ועוד, דיאטות המורכבות ממזון נא או כאלה הום-מייד הן אינן חלופות בטוחות לכלבכם. מתוך דאגה, בעלי הכלבים בוחרים להחליף את התזונה למזון נא או כזה שבושל בבית, אך זיהינו את הדלקת הניוונית של שריר הלב גם בכלבים שניזונו מדיאטות אלו. דיאטות מסוג זה גם מגדילות את הסיכון לחשיפת כלבכם לבעיות בריאותיות אחרות. לכן, אנו ממליצים שתזנחו את הדיאטות הום-מייד ותדבקו במזון המסחרי שמיוצר ע"י חברות מבוססות ובעלות ניסיון, שמכיל מרכיבים מוכרים, כולל דגנים. אם לכלבכם דרושה דיאטה מיוחדת בבישול ביתי בשל מצב רפואי כזה או אחר, או אם אתם מרגישים צורך להזינו באחת כזו, אני ממליצה להתייעץ עם וטרינר. עם זאת, מאחר שדיאטות הבישול הביתי לא נוסו או נבחנו לבטיחותן כמו המזונות המסחריים, עדין עלולים להתפתח ליקויים

אשתף אתכם במחשבותיי על הדלקת הניוונית של שריר הלב

נכון לעכשיו, נדמה שישנן 3 קבוצות שונות ונפרדות של כלבים עם הדלקת הניוונית (למרות שזה יכול להשתנות ככל שנתקדם במחקר). בהמשך, אמנה את שלוש הקבוצות השונות החל מהנפוצה ביותר ועד הנדירה שבהן

דלקת ניוונית ראשונית של שריר הלב בכלבים מגזעים המציגים רגישות גבוהה למחלה ואינה קשורה לתזונה- זוהי מחלת הדלקת הניוונית המסורתית, הגנטית בגזעים אופייניים מסוימים, כמו הדוברמן, בוקסר ודני ענק

דלקת ניוונית של שריר הלב שקשורה לתזונה לקויה ומשלבת מחסור בטאורין- זוהי התצורה הכי נדירה של המחלה שנצפתה בבית החולים שלנו. ניתן לחזות בה גם בגזעים האופייניים הנמצאים בסיכון גבוהה למחלה וגם בגזעים שאינם

ועדין, דרכנו עוד ארוכה בחקר הדלקת הניוונית של שריר הלב. עם זאת, אתן מענה למספר שאלות שעולות לעיתים תכופות

ולסיום, אם כלבך ניזון מדיאטות הבאנ"ד ואובחן כסובל מהדלקת הניוונית של שריר הלב, אל תרגיש אשם! בעלים הדואגים לכלביהם מנסים למצוא את התזונה המושלמת עבורם, לעיתים קרובות משלמים כסף רב על מזונות יוקרתיים ולבסוף אלו בדיוק הגורמים שאחראיים להתפתחות הדלקת. תקוותי היא שצידו החיובי של מצב זה היא שהוא שופך מעט אור על המורכבויות של ייצור מזון לחיות המחמד שהוא בטוח ומזין, שהוא מעודד את חשיבות נוכחות של מומחים ובקרות איכות ופחות את מה שחדש וטרנדי

מאמר מתורגם של ד"ר ליסה פרימן  וטרינרית , פרופסורית לתזונה וטרינרית באוניברסיטת טאפטס שבארה"ב